SIA: Swarm Intelligence Algorithms

الگوریتم های هوش جمعی

SIA: Swarm Intelligence Algorithms

الگوریتم های هوش جمعی

کتاب: اشاره گرها در C

کتاب "اشاره گرها در C"در سال  2013 توسط Naveen Toppo و Hrishikesh Dewan نگارش شده است. انتشاراتی که این کتاب به چاپ رسیده است Apress می باشد. این کتاب در قالب هشت فصل 161 صفحه ای نوشته شده است. در ادامه به توضیحی مختصر از هر فصل ارائه شده است: 

 

 

شکل 1: تصویر جلد کتاب اشاره گرها در C

 

فصل اول: حافظه، سازماندهی حافظه در زمان اجرا، حافظه مجازی، فصل اول یک پایه ای برای فصل های دیگر می باشد. در این فصل به چگونگی دسترسی به حافظه و نحوه ذخیره سازی دادهها / دستورالعمل ها در حافظه را مورد بررسی قرار می دهد. در انتها فصل به مفاهیم حافظه مجازی نیز پرداخته شده است.

فصل دوم: مفاهیم اشاره گرها، این فصل مفهوم متغیر اشاره گر به همراه مهمترین عملیات روی آن (یعنی ارجاع) را معرفی می کند.

فصل سوم: اشاره گر محاسباتی و آرایه های تک بعدی، در این فصل به توضیح دقیقی از حساب های اشاره گرها و آرایه های تک بعدی پرداخته شده است. در مورد نحوه استفاده از اشاره گرها برای دسترسی به حافظه مجاور با استفاده از عملیات جمع و تفریق هم اشاره شده است. در بخش دیگری از این فصل به کاربرد اشاره گرها برای دسترسی به انواع داده آرایه ها پرداخته شده است. در این فصل یک بینشی از چگونگی دسترسی به یک اندیسی از آرایه که بتواند به انواع مختلف عبارات دسترسی داشته باشد، اشاره می کند.

فصل چهارم: اشاره گرها و رشته ها، در این فصل به نحوه استفاده اشاره گرها برای راه اندازی رشته های استاتیک و دستکاری آنها اشاره می شود. رشته های دستکاری زیادی مانند strcpy , substring و مانند آنها وجود دارد. دستکاری رشته ها یکی از مهمترین الزامات در زمان حل و پیاده سازی الگوریتم ها می باشد.

فصل پنجم: اشاره گرها و آرایه های چند بعدی، این فصل کاربرد اشاره گرها برای دسترسی به حافظه های چند بعدی به طور خاص دو بعدی و سه بعدی پرداخته شده است.

فصل ششم: اشاره گرها برای ساختمان داده، این فصل به نحوه دسترسی به ساختارها و اجزای داخل ساختارها به کمک اشاره گرها پرداخته شده است. استفاده از ساختارها و اشاره گرها به پیاده سازی های پیچیده و ساختارهای داده دینامیکی کمک می کند. از جمله از این موارد درخت دودوئی می باشد که می توان آن را به کمک اشاره گر و ساختار پیاده سازی نمود. در انتها به نحوه دسترسی پویا به تابعی از یک برنامه به کمک توابع اشاره گری پرداخته شده است.

فصل هفتم: اشاره گرهای تابع، در این فصل کاربرد توابع اشاره گری توضیح داده شده است.

فصل هشتم: اشاره گرهایی برای فایل های ورودی و خروجی، این فصل نحوه دستکاری یک فایل را توضیح می دهد. چگونگی استفاده اشاره گرهای فایلی برای دستکاری فایل ها با استفاده از فراخوانی های سیستمی خواندن و نوشتن  به طور عمیق شرح داده می شود.

 [1] Hrishikesh Dewan ، Naveen Toppo ، اشاره گرها در C، انتشارات Apress 2013..