SIA: Swarm Intelligence Algorithms

الگوریتم های هوش جمعی

SIA: Swarm Intelligence Algorithms

الگوریتم های هوش جمعی

کتاب: پردازش موازی و برنامه نویسی با GPU

کتاب: پردازش موازی و برنامه نویسی با GPU

این کتاب در سال 1396 توسط دکتر  اسدالله شاه بهرامی عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان و خانم مهندس صدیقه جم نگارش شده است. کتاب حاضر در انشارات دانشگاه گیلان و  نص به چاپ رسیده است.

به منظور نوشتن یک برنامه موازی، باید الگوریتم ها و کاربردهای مورد نظر تجزیه و تحلیل قرار گیرد و انواع سطوح موازی سازی با استفاده از ابزارهای مناسب استخراج شود. سپس سطوح موازی سازی مختلف استخراج شده باید با کتابخانه ها و زبان های برنامه نویسی موازی بر روی پلتفرم ها و پردازنده های موجود که قابلیت پردازش موازی را با توجه به مدل های استخراج شده دارند، طراحی و پیاده سازی شود.

به همین دلیل در این کتاب به این موارد پرداخته شده است. به ویژه، از میان انواع مدل های برنامه نویسی موازی، مدل CUDA که توسط شرکت NVIDIA بر روی پلتفرم واحد پرداشگر گرافیکی (GPU) پیاده سازی شده است، در بخش دوم کتاب  معرفی شده و مثال های از آن آورده شده است. (شکل 1)  ادامه مطلب ...

بنیان گذاران هوش جمعی

بنیان گذاران هوش جمعی

 

گراردو بنی استاد مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا می باشد. همراه با جینگ وانگ معروف به مبتکران "هوش جمعی" می باشند. مفهوم هوش جمعی توسط این افراد در سال 1989 برای سیستم های رباتیک سلولی بکار گرفته شده است. که منجر به چاپ مقاله ای با عنوان "هوش جمعی در سیستم های رباتیک سلولی" در Springer در سال 1993  شده است. (شکل 1)

در این مقاله به مفهوم هوشمندی پرداخته شده است. سیستم های رباتیک سلولی قادر به رفتار "هوشمند" می باشند. هوش ربات و هموشمندی سیستم ربات از لحاظ رفتار غیر پیش بینی یشان تعریف شده است. رفتار غیر قابل پیش بینی : 1) غیر قابل پیش بینی نبودن آماری 2) عدم دسترسی 3) عدم موفقیت 4) عدم هوشمندی 5) عدم نمایندگی را مورد بررسی قرار می دهد.  

ادامه مطلب ...

بهینه سازی ازدحام ذرات ممتیکی

مقاله: بهینه سازی ازدحام ذرات ممتیکی

 

این مقاله در سال 2007 توسط Y.G. Petalas · K.E. Parsopoulos · M.N. Vrahatis در Springer به چاپ رسیده است.

در این مقاله یک الگوریتم ازدحام ذرات ممتیکی جدید ارائه شده است. که تکنیک های جستجوی محلی را با الگوریتم ازدحام ذرات استاندارد ترکیب نموده است. به همین دلیل یک روش بهینه سازی موثر و کارآمد می باشد که از لحاظ نظری مورد بررسی قرار می گیرد. الگوریتم پیشنهادی می تواند در مسائل مختلف مانند برنامه ریزی عدد صحیح و مسئله minimax مورد استفاده قرار گیرد. نتایج حاکی از کارائی و اثربخشی  مناسب الگوریتم پیشنهادی دارد.   ادامه مطلب ...