SIA: Swarm Intelligence Algorithms

الگوریتم های هوش جمعی

SIA: Swarm Intelligence Algorithms

الگوریتم های هوش جمعی

بنیان گذاران هوش جمعی

بنیان گذاران هوش جمعی

 

گراردو بنی استاد مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا می باشد. همراه با جینگ وانگ معروف به مبتکران "هوش جمعی" می باشند. مفهوم هوش جمعی توسط این افراد در سال 1989 برای سیستم های رباتیک سلولی بکار گرفته شده است. که منجر به چاپ مقاله ای با عنوان "هوش جمعی در سیستم های رباتیک سلولی" در Springer در سال 1993  شده است. (شکل 1)

در این مقاله به مفهوم هوشمندی پرداخته شده است. سیستم های رباتیک سلولی قادر به رفتار "هوشمند" می باشند. هوش ربات و هموشمندی سیستم ربات از لحاظ رفتار غیر پیش بینی یشان تعریف شده است. رفتار غیر قابل پیش بینی : 1) غیر قابل پیش بینی نبودن آماری 2) عدم دسترسی 3) عدم موفقیت 4) عدم هوشمندی 5) عدم نمایندگی را مورد بررسی قرار می دهد.  

 

شکل 1: تصویر گراردو بنی

از مزیت های سیستم های رباتیک سلولی 1) در مقایسه با سیستم های رباتیک متمرکز، هر واحد رباتیک پیچیدگی کمتری نسبت به روش متمرکز دارد. 2) هنگامی که از CRS ها استفاده می شود سیستم قابلیت اطمینان بالاتری دارد. 3) از آنجائی که سیستم رباتیک سلولی اساساً یک سیستم پردازش موازی بسیار بزرگ می باشد، قدرت محاسباتی جمعی آن برای انجام وظایف رباتیک که برای هر ربات تنها غیر ممکن است بسیار جالب و قابل توجه می باشد. 

همچنین تکنیک سیستم رباتیک سلولی توسط جینگ دانگ و گراردو بنی روی تشخیص الگو پیاده شد. که در آن معماری CRS به صورتشکل 2 ارائه شده است.

شکل 2: معماری سیستم رباتیک سلولی

همچنین در سال های قبل از آن که گراردو بنی و جینگ وانگ هوش جمعی را ابداع کنند بر روی مفاهیم هوش و رفتار جمعی کارهایی انجام شده بود. به عنوان نمونه، Boids یک برنامه زندگی مصنوعی ارائه شده است که توسط Craig Reynolds در سال 1986 توسعه داده شده است. که رفتار جمعی پرندگان را شبیه سازی می کند. مقاله ای راجع به این موضوع در سال 1987 در کنفرانس SIGGRAPH مربوط به ACM منشر شده است. BIODS از خلاصه شده شی پرنده مانند (bird-oid object) می باشد.

منابع:

[1]. https://en.wikipedia.org/wiki/Swarm_intelligence#cite_note-1

[2]. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-642-58069-7_38

[3]. https://ieeexplore.ieee.org/document/65406.