-
مقاله: الگوریتم ممتیک مبتنی بر کرم شب تاب و تئوری آشوب
دوشنبه 12 شهریور 1397 01:55
این مقاله توسط مرضیه کامران پور، دکتر مهدی یعقوبی، دکتر پیمان کشاورزیان تدوین شده و در سال 1391 در یازدهمین کىفرانس سیستم های هوشمند ایران پذیرفته شده است. به منظور گیر نه افتادن در بهینه محلی و همچنین پایداری بهتر نتایج در الگوریتم های هوش جمعی مانند کرم شب تاب از الگوریتم ممتیک کرم شب تاب و مفهوم تئوری آشوب استفاده...
-
تئوری آشوب و الگوریتم های آشوب
دوشنبه 12 شهریور 1397 01:49
واژه آشوب به چه معناست؟ واژه chaos به طور سنتی به عنوان بی نظمی و آشوب و فقدان هرگونه ساختار یا نظم تعریف می شود. تعریف جدید آشوب این است که بی نظمی ممکن است صرفاً سطح بالایی از پیچیدگی باشد که شاید از فرآیندهای قطعی ناشی شود. هیلز در سال 1990 آشوب یا بی نظمی را اینگونه تعریف می کند: بی نظمی و آشوب نوعی نظم در بی نظمی...
-
مقاله: استفاده ار مدل محاسباتی مخچه برای محاسبه نرخ جهش در الگوریتم ممتیک برای حل مسئله برنامه ریزی دروس دانشگاهی
دوشنبه 12 شهریور 1397 01:43
این مقاله در سال 1386 که توسط امین جولا، نرجس خاتون ناصری و آقای دکتر امیرمسعود رحمانی تدوین شده است که در سیزدهمین کنفرانس ملی انجمن کامپیوتر ایران پذیرفته شده است. در این مقاله به منظور رسیدن به پاسخ بهتر و سریعتر برای حل مسئله برنامه ریزی دروس دانشگاهی که یکی از مسائل بهینه سازی با فضای جستجوی بسیار بزرگ می باشد در...
-
مقاله: تکامل تدریجی رفتار در الگوریتم های ممتیک با استفاده از سازگاری در تقلید افراد جامعه
دوشنبه 12 شهریور 1397 01:39
این مقاله در سال 2007 که توسط رامین اعیان زاده و دکتر محمد تشنه لب تدوین شده است در هشتمین کنفرانس سیستم های هوشمند که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده، پذیرفته شده است. در این مقاله معماری جدیدی برای الگوریتم های ممتیک ارائه شده است که نسبت به بقیه ممتیک های دیگر عملکرد بهتری دارد. همچنین در این مقاله روی پایداری...
-
خودسازماندهی در هوش جمعی چیست؟
دوشنبه 12 شهریور 1397 01:16
هوش جمعی چیست؟ این مفهوم از هوش جمعی گروهی از عوامل ساده ظهور پیدا می کند. مثال های کلی از هوش جمعی مانند غذا خوردن گروهی حشرات اجتماعی، حمل و نقل مشارکتی، تقسیم کار، لانه سازی حشرات اجتماعی و مرتب سازی و خوشه بندی جمعی. مثال های عینی تر از هوش جمعی لانه سازی زنبورهای اجتماعی ، دفاع گروهی زنبور عسل و زندگی و غذا خوردن...
-
الگوریتم یادگیری ژنتیک؛ برداشت آزاد از فیلم آموزشی پاتریک وینستون
شنبه 13 مرداد 1397 23:34
الگوریتم یادگیری ژنتیک نوعی از الگوریتم های ژنتیک تقلید تکامل ساده را انجام می دهند. همه الگوریتم های ژنتیکی با مفهوم کروموزوم آغاز می شوند. دانشمندان کامپیوتر با مبنای 4 کار نمی کنند بلکه بر مبنای 2 کار می کنند. بنابراین در سیستمی که ساخته می شود فقط کروموزوم ها دودوئی هستند. در این الگوریتم مانند الگوریتم ژنتیک...
-
کتاب توسعه برنامه موازی GPU با استفاده از کودا
جمعه 5 مرداد 1397 22:17
معرفی کتاب توسعه برنامه موازی GPU با استفاده از کودا این کتاب با نام توسعه برنامه موازی GPU با استفاده از کودا می باشد که توسط Tolga Soyata نوشته شده است. این کتاب در سال 2018 توسط انتشارات Chapman and Hall/CRC منشر شده است. کتاب حاضر در 15 فصل در قالب 477 صفحه ارائه شده است. نویسنده این کتاب مباحث خود را در سه بخش:...
-
کتاب راهنمای کودا
جمعه 5 مرداد 1397 22:16
معرفی کتاب راهنمای کودا این کتاب با نام راهنمای کودا : یک راهمنای جامع برای برنامه نویسی در GPU می باشد که توسط Nicholas Wilt نوشته شده است. این کتاب در سال 2013 توسط انتشارات Addison-Wesley منشر شده است. کتاب حاضر در 15 فصل در قالب 522 صفحه ارائه شده است. نویسنده این کتاب مباحث خود را در سه بخش: توضیحات سطح بالا از...
-
کتاب C++ بدون استرس
جمعه 5 مرداد 1397 22:14
معرفی کتاب C++ بدون استرس این کتاب با نام C++ بدون ترس: راهنمای مبتدی که باعث می شود شما هوشمند باشید ویرایش سوم می باشد که توسط Brian Overland نوشته شده است. این کتاب در سال 2015 توسط انتشارات Prentice Hall منشر شده است. کتاب حاضر در 18 فصل در قالب 619 صفحه ارائه شده است. نویسنده این کتاب مدعی است که با روش هایی...
-
کتابخانه استاندارد C++11 ویرایش دوم
جمعه 5 مرداد 1397 22:12
معرفی کتاب C++11 این کتاب با نام کتابخانه استاندارد C++11 ویرایش دوم می باشد که توسط Nicolai m.josuttis نوشته شده است. این کتاب در سال 2012 توسط انتشارات Addison-wesley منشر شده است. کتاب حاضر در 19 فصل ارائه شده است. ویژگی این کتاب این است که علاوه بر جامع و کامل بودنش، دستوراتش را به راحتی می توان در VS C++ نوشت و...
-
پیاده سازی حل مسئله جمع دوازده عدد به کمک کودا در ویژوال استودیو با چهار سناریو حل
جمعه 29 تیر 1397 23:33
پیاده سازی حل مسئله جمع دوازده عدد به کمک کودا در ویژوال استودیو با چهار سناریو حل بیان مسئله: در این مسئله هدف محاسبه حاصل جمع 12 عدد (صفر تا یازده) به کمک پردازش موازی در کودا در محیط ویژوال استودیو است. بدین منظور ابتدا کد سریال آن در محیط ویژوال استودیو سی پلاس پلاس نوشته شده است. پس از آن با چهار سناریو مختلف به...
-
پیاده سازی الگوریتم ژنتیک در ++C برای حل یک مساله ساده
سهشنبه 5 تیر 1397 09:00
پیاده سازی حل مسئله تساوی ساده ریاضی به کمک الگوریتم ژنتیک در Visual studio C++ بیان مسئله: فرض کنید تساوی a+2b+3c+4d=30 برقرار باشد با استفاده از الگوریتم ژنتیک مقادیر a,b,c,d به گونه ای باید تعیین شود که تساوی برقرار باشد. در ابتدا باید تابع هدف فرمول بندی شود. که در این مثال هدف مینیم کردن تابع f(x)=a+2b+3c+4d-30...
-
الگوریتم ممتیکی مبتنی بر ازدحام ذرات
سهشنبه 22 خرداد 1397 10:24
الگوریتم ممتیکی مبتنی بر الگوریتم بهینه سازی ذرات در دنیای امروز حل مسائل پیچیده به خصوص پویا که در حین اجرا بهینه سراسری در حال تغییر می باشد استفاده از الگوریتم های تکاملی مفید می باشد. به ویژه الگوریتم ممتیکی مبتنی بر ازدحام ذرات در این گونه مسائل پویا به صورت خیلی قوی عمل می کند. بدین منظور در این مقاله روش بهبود...
-
مفهوم اکتشاف و بهره وری در الگوریتم های جستجوی تکاملی
یکشنبه 20 خرداد 1397 11:55
مفهوم اکتشاف( Exploration ) و بهره وری ( Exploitation ) در الگوریتم های جستجوی تکاملی در میان الگوریتم های جستجوی تکاملی دو فاکتور اکتشاف و استخراج بسیار مهم می باشد. که برقراری تعادل میان این دو فاکتور اهمیت دارد. منظور از اکتشاف سراسری بودن جستجو می باشد یعنی نیازمند جستجوی بیشتر می باشد. منظور از بهره وری یا...
-
پیاده سازی حل مسئله تساوی ساده ریاضی به کمک الگوریتم ژنتیک در نرم افزار متلب
چهارشنبه 16 خرداد 1397 22:15
پیاده سازی حل مسئله تساوی ساده ریاضی به کمک الگوریتم ژنتیک در نرم افزار متلب بیان مسئله: فرض کنید تساوی a+2b+3c+4d=30 برقرار باشد با استفاده از الگوریتم ژنتیک مقادیر a,b,c,d به گونه ای تعیین شود که تساوی برقرار باشد. در ابتدا باید تابع هدف فرمول بندی شود. که در این مثال هدف مینیم کردن تابع f(x)=a+2b+3c+4d-30 می باشد....
-
الگوریتم ژنتیک برای حل مسئله تساوی ساده ریاضی
چهارشنبه 16 خرداد 1397 22:02
الگوریتم ژنتیک برای حل مسئله تساوی ساده ریاضی چکیده در این مقاله الگوریتم ژنتیک برای افراد مبتدی شرح داده شده است. سپس گام به گام محاسبات عددی الگوریتم ژنتیک برای حل مسئله تساوی ساده ریاضی به طور مختصر توضیح داده شده است. فلسفه اصلی الگوریتم ژنتیک به وسیله گلدبرگ که از تئوری تکامل داروین الهام گرفته شده است توسعه...
-
مقایسه الگوریتم ژنتیک و ممتیک
چهارشنبه 16 خرداد 1397 21:53
مقایسه الگوریتم ژنتیک و ممتیک الگوریتم ژنتیک بر خلاف روش های ابتکاری سعی بر عدم گیر افتادن در بهینه محلی را دارد. اگر هم در این بهینه های محلی گیر افتاد با استفاده از عملگرهایی مانند جهش می تواند از این حالت خارج شود. الگوریتم ژنتیک یا همگرائی زودرس دارد بدین معنی که از ابتدا فکر می کند که جمعیت اولیه جمعیت خوبی می...
-
الگوریتم ممتیک چیست؟
چهارشنبه 16 خرداد 1397 20:13
الگوریتم ممتیک چیست؟ الگوریتم ممتیک یک الگوریتم تکاملی و مبتنی بر جمعیت برای مسائل پیچیده و بزرگ است که از ترکیب الگوریتم ژنتیک با یک الگوریتم ابتکاری دیگر حاصل می شود. طراحی و جایگاه بکارگیری این الگوریتم ابتکاری بسته به مسائل مختلف، متفاوت می باشد. الگوریتم ممتیک برای سرعت و دقت بیشتر به وجود آمدند. این کار را...
-
ممتیک چیست؟
چهارشنبه 16 خرداد 1397 17:59
ممتیک چیست؟ منظور از meme یک الگوی رفتاری یا شناختی می باشد که از یک فرد به فرد دیگری منتقل می شود در واقع meme یک تکرار کننده الگوهای رفتاری و فرهنگی افراد می باشد همانند ژن که تکرار کننده ویژگی های فیزیولوژی افراد می باشد. این الگوهای رفتاری در حافظه فرد نگهداری می شود و می تواند به حافظه فرد دیگری هم کپی شود....
-
تاریخچه ممتیک
سهشنبه 8 خرداد 1397 22:32
تاریخچه ممتیک همان طورکه الگوریتم ژنتیک از واژه ژن توسط زیست شناسان گرفته شده است. الگوریتم ممتیک از واژه meme گرفته شده است که توسط یک جامعه شناس بنام ریچارد داوکینز در سال 1976در کتاب ژن خودخواه مطرح شده است.(شکل 1) شکل 1: تصویر ریچارد داوکینز برخی از ویژگی های فیزیولوژی مانند رنگ چشم، مو، پوست و ... توسط ژن از یک...
-
الگوریتم تکاملی و الگوریتم ژنتیک
سهشنبه 8 خرداد 1397 22:30
الگوریتم های تکاملی و الگوریتم ژنتیک الگوریتم تکاملی یک اصطلاح رایج می باشد که برای هر الگوریتم بهینه سازی فراابتکاری مبتنی بر جمعیتی که از تکامل زیستی مانند باز تولید، نو ترکیب، انتخاب طبیعی و بقای مناسب ترین الهام گرفته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع الگوریتم های تکاملی، الگوریتم هایی تصادفی هستند که مبتنی...
-
الگوریتم ژنتیک چیست؟
جمعه 4 خرداد 1397 10:45
الگوریتم ژنتیک چیست؟ الگوریتم های فراابتکاری به دو دسته تقسیم می شوند: 1. مبتنی بر یک جواب 2. مبنی بر جمعیت. در دسته اول در هر مرحله جستجو فقط یک جواب تغییر می کند. ولی در دسته دوم در هر مرحله جستجو یک جمعیت به عنوان جواب برگردانده می شود. الگوریتم هایی مانند شبیه سازی تبرید و جستجوی ممنوعه جزو دسته اول هستند و...
-
ژنتیک چیست؟
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 16:29
ژنتیک چیست؟ ژنتیک مطالعه ژن ها، تنوع ژنتیکی وراثتی در موجودات زنده می باشد. عموماً به عنوان یک شاخه از زیست شناسی محسوب می شود. اما اغلب به بسیاری از علوم انسانی متقابل است و به شدت با مطالعه سیستم های اطلاعاتی مرتبط می باشد. پدر علم ژنتیک دانشمند قرن نوزدهم کشیک فرانسوی بنام گریگو مِندل می باشد. مِندل "وراثت...
-
تاریخچه ژنتیک (History of Genetics)
جمعه 14 اردیبهشت 1397 00:04
تاریخچه ژنتیک تاریخچه ژنتیک در دورۀ کلاسیک ترکیبی از دوران های هیپوکرات، ارسطو و اپیکورس می باشد. تاریخچه ژنتیک مدرن از کار کشیک فرانسوی بنام مِندل ژوهان گریگورآغاز شده است.(شکل 1) در واقع مِندل کاشف علم ژنتیک می باشد. اولین کار در این عصر در سال 1866 توسط مِندل روی گیاه نخود انجام شده است. که به عنوان وراثت مِندلیان...
-
هوش جمعی (Swarm Intelligence)
دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 21:57
هوش جمعی ( SI ) هوش جمعی رفتار گروهی از سیستم های غیر متمرکز و خود سازمان یافته طبیعی یا مصنوعی(شکل 1) می باشد. این مفهوم در زمینه هوش مصنوعی کاربرد دارد. هوش جمعی توسط ژراردو بِنی و جینگ وانگ در سال 1989 در زمینه رباتیک سلولی معرفی شد. سیستم های هوش جمعی به طور معمول شامل یک جمعیت از محرک های ساده یا بویدس های (...